Tuotemerkinnän tulevaisuus Nokian panimolla: Automaatiota ja älykkäitä ratkaisuja

Nokian panimoon asennettu 1580 -merkintälaite tukee yrityksen kilpailuetua ja luo skaalautuvuutta. Laitteen hyödyntämällä automaatiolla voidaan tehostaa tuotantoprosesseja sekä helpottaa linjastotyötä.

Vierailimme kollegani Markon kanssa asiakkaallamme Nokian panimolla helatorstain aattona. Edeltävän lauantain Euroviisukisan ja räppäri Käärijän suosion mainingeissa yrityksen Piña Colada-tuote oli myyty loppuun kaupan hyllyiltä. Suosittua mocktailia tölkitetiin juuri käyntimme aikana.

Nokian panimo on arvostettu suomalainen panimoyritys, joka tunnetaan laadukkaista oluistaan ja aktiivisesta roolistaan olutkulttuurin edistäjänä Suomessa. Se sijaitsee Nokialla Pirkanmaan maakunnassa. Se perustettiin vuonna 1995 ja on sittemmin kasvanut yhdeksi maan tunnetuimmista ja menestyksekkäimmistä pienpanimoista. Nokian Panimo tunnetaan erityisesti laadukkaista käsityöoluistaan, joista monet ovat voittaneet palkintoja kansainvälisissä olutkilpailuissa. Yksi Nokian Panimon suosituimmista oluista on Keisari Stout, joka on tumma, vahva ja täyteläinen olut. Sitä on usein kehuttu sen monimutkaisista ja rikkaista mauista. 

Nokian Panimo on järjestänyt erilaisia tapahtumia, kuten olutmaisteluita ja panimovierailuja, ja se on aktiivisesti mukana alan yhteisöissä ja tapahtumissa.

Pienpanimon tuotantojohtaja Vesa Peltola ja täyttöosaston esihenkilö Kalle Viitamaa esittelivät meille oluen valmistusprosessia aina mallassäkistä pakkaamon lavalle. Nokian Panimo tuotti viime vuonna 5 miljoonaa litraa olutta. Yrityksen siiderit ja limonadit mukaan lukien sen kokonaistuotanto oli 7,5 milj. litraa. Tuotannon ennustetaan kasvavan tänä vuonna, kuten se on tehnyt edeltävinäkin vuosina.

Suurpanimoksi Nokian Panimo ei välttämättä kuitenkaan edes tavoittele. Pienpanimona he pystyvät ketterämmin vastaamaan nousevaan kysyntään sekä kehittämään uutuuksia. Esimerkiksi viime syksynä kehitettiin Nokia Lager -niminen vaalean olut. Sen resepti perustuu nokialaisille teetetyn kyselyn tuloksiin näiden lempioluen ominaisuuksista.

Pienpanimon oluttuotanto on alle 15 milj. litraa vuodessa. Suomessa on vain kolme suurpanimoa.

Merkintälaite täyttöosastolle

Getra asensi Nokian Panimon täyttöosastoon tammikuussa Videojet 1580-merkintälaitteen, joka hyödyntää CIJ-teknologiaa (continuous inkjet eli jatkuvakiertoinen mustasuihkutulostus). Edellinen merkintälaite oli tullut elinkaarensa päähän, sillä se vaati jatkuvaa huoltoa. Panimo etsi omaa tuotantoaan ja erityisesti tuotantovarmuutta tukevaa ratkaisua. Suositukset panimopuolen kontakteilta tuli Videojet-tuotemerkille, joka oli tuttu myös työnjohtajan aikaisemmasta käyttökokemuksesta. Lähtökohtana oli löytää ratkaisu, joka sopi juuri Nokian panimon tarpeisiin.

Määrittely on yhteinen taipale

Parhaan ratkaisun löytäminen edellyttää aina perehtymistä asiakkaan tuotantoympäristöön, tuotteeseen ja toimialaan. Vaikka tehtävämme on tarjota asiantuntemustamme merkintäteknologian osalta, asiakas tuntee omat merkintätarpeensa ja tuotannon pullonkaulansa. Siksi paras lopputulos saavutetaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Tuotannossa merkinnän onnistumiseen vaikuttavat linjaston rakenne sekä tuotantokapasiteetti ja -olosuhteet. Esimerkiksi tuotantoympäristön lämpötila ja ilmankosteus vaikuttavat musteen viskositeettiin ja siten merkinnän onnistumiseen.

Merkittävän tuotteen materiaali, pinnan muoto ja etäisyys merkintäpäästä ohjaavat myös valintaa. CIJ-teknologia taipuu moneen, koska sillä onnistuu merkintä useimpiin pintoihin ja materiaaleihin. Lisäksi mustevalikoimastamme löytyy muste monenlaisiin käyttökohteisiin ja erityistarpeisiin syötävistä lämpöreaktiivisiin ja pestäviin musteisiin.

Ei ali- eikä ylimitoitettu ratkaisu, vaan juuri sopiva

Haluamme tarjota helpotusta asiakkaidemme tuotannon päänsärkyyn, ainakin merkinnän osalta. Yli 30 vuoden ajalta kertynyt tietotaito merkintäteknologian ja -automaation parissa auttaa tarpeeseen mitoitetun ratkaisun saavuttamista.

Nokian panimon tuotanto puuskuttaa arkipäivisin kolmessa vuorossa, joten merkintälaitteeltakin vaaditaan tehoa. Nokian Panimoon asennettu 1580 on keskitehoinen CIJ-laite, joka tukee jopa 278 m/min linjastonnopeutta. Ratkaisulta toivottiin myös helppokäyttöisyyttä, jota sen SIMPLiCITY-käyttöliittymä tukee muun muassa:

"Se, että saa huoltoa ja varaosia on toimintavarmuuden kannalta tärkeää."

Ratkaisu on huolen poistamista

Puuttuva tai virheellinen merkintä tarkoittaa valmistavalle teollisuudelle tappiollisuutta– niin tuotehävikin kuin menetetyn kapasiteetinkin osalta. Toimintavarmuuden saavuttaminen oli tärkeä kriteeri Nokian Panimolle uutta merkintäratkaisua valittaessa. “Se, että saa huoltoa ja varaosia on tärkeää toimintavarmuuden kannalta,” Kalle kiteyttää. Myös nopea reagointi vikatilanteeseen ehkäisee hävikkiä. Kokonaisratkaisuun sisältyikin hälytysvalo eli majakka, joka ilmoittaa operaattorille vikatilanteesta.

Nokian panimon tuotantolinja

Lopulliseen päätöksentekoon vaikutti myös vahvasti aikataulu, koska aikaisempi laite ei toiminut optimaalisesti. Tilattu laite on Getran hyllytuote, joka mahdollisti nopean toimituksen. Laite oli asennettuna linjastolle jo muutaman päivän sisällä tilauksesta.

Asennuksen yhteydessä ilmeni tarve pulssianturille, joka mittaa linjaston nopeutta. Se yhdessä valokennon kanssa käytettynä varmistaa merkinnän osumisen juuri oikeaan kohtaan. Otamme aina yhteyttä asiakkaaseen asennuksen jälkeen varmistaaksemme, että asennettu ratkaisu vastaa asiakkaan tarvetta vielä senkin jälkeen, kun myyjän auton takavalot eivät  enää näy.

Reseptejä menestykseen

Nokian panimon luovuus ja rohkeus alalla ovat tuoneet uusia ja mielenkiintoisia makuja Suomen panimoalalle. He ovat onnistuneet erottautumaan kilpailijoistaan, vastaamaan kuluttajan tarpeeseen ja luomaan vahvoja asiakassuhteita. Me Getralla olemme iloisia saadessamme tukea heitä matkallaan. 

Mekin pyrimme kehittämään omia “reseptejämme” vastaamaan asiakkaittemme tarpeita. Kehitimme MaaS-palvelun, jonka myötä asiakkaamme tilaavat tuotemerkinnän palveluna. MaaS eli marking-as-a-service sisältää tuotemerkinnän laitteineen, asennuksineen ja huoltoineen sopimuskauden ajaksi. Palvelulla asiakas pystyy ennakoimaan merkinnästä koituvia kustannuksia, ulkoistamaan itselleen sopivan määrän huoltoa ja säästyy suurelta kertainvestoinnilta. Lue lisää MaaS-palvelusta täällä.

Huoltolomake

Yhteydenottolomake

Kiitos!

Viestisi on vastaanotettu onnistuneesti! Olemme yhteyksissä teihin mahdollisimman pian!