Joulupukin kontista 11 vinkkiä tuotemerkintään

Halusimme jakaa joulun kunniaksi asiantuntijoidemme vinkit parannettuun tuotantovarmuuteen ja laadukkaampaan tuotemerkintään.

Jos satutte seuraamaan meidän LinkedIn-kanavaamme, olette mahdollisesti törmänneet siellä julkaisuihin, joissa esittelemme tuotemerkintäratkaisuistamme vastaavat asiantuntijat. Pyysimme jokaista antamaan asiakkaallemme yhden vinkki tuotemerkinnän laadun ja tuotantovarmuuden parantamiseksi.

Vastauksista saamme mielenkiintoisen katsauksen hieman eri näkökulmista asiaa tarkastelevilta asiantuntijoiltamme. Ne ovat käytännönläheisiä ja liiketoimintaan helposti sovellettavissa. Kokosimme vastaukset tähän blogiin. ja toivomme niiden ilahduttavan ja auttavan.

1. Ennakoiva huolto

Pasi on Getran huoltoteknikko eli hänen työnkuvaansa kuuluvat merkintälaitteiden huolto, asennus ja korjaus Hän on ollut talossa 1,5 vuotta. Pasi on ehkä tullut jo tutuksi, jos olet asiakkaamme Itä- tai Pohjois-Suomessa. 

Jos voisit antaa yhden neuvon asiakkaillemme Pasi, mikä se olisi?

Ennakoiva huolto on todella tärkeää. Sillä voidaan ennaltaehkäistä tulevia vikatilanteita. Ymmärrän kiireen ja sen, että huolto voi tuntua kalliilta, mutta vikatilanteen hintalappu se vasta iso on.

2. Varalaite

John on myös huoltoteknikkomme. Hän saattaa olla jo tuttu kasvo asiakkaillemme etenkin Länsi- ja Pohjois-Suomen alueella.  Getralla hän on ollut kohta 3,5 vuotta, jona aikana on ehtinyt syntyä melkoista syväosaamista automatisoitujen merkintäratkaisujen osalta.

Hänen neuvonsa on: ottakaa kriittisen tuotannon linjalle varalaite, jolla saadaan katkos mahdollisimman lyhyeksi. Aloittakaa laskemalla hinta esimerkiksi tunnin kestävälle tuotannon pysähdykselle. Huomaatte, että varalaite maksaa helposti itsensä takaisin jo yhdessä katkossa. Vaikka häiriötilanteessa huolto saadaan paikalle ja toimenpide tehtyä nopeastikin, ei ole varalaitteen voittanutta.

3. Koemerkintä

Jouni toimii Itä- ja Pohjois-Suomen aluemyyntipäällikkönä. Hänen toimenkuvaansa kuuluvat merkintäratkaisujen myynti, asiakaskäynnit ja tarjousten laatiminen. Työnsä Jouni tekee junantuomana Kuopiosta käsin. Getralla Jouni eli Jone on ollut talossa 2,5 vuotta. Minkä neuvon Jounin antaa asiakkaillemme?

Teetä koemerkintä ennen päätöksentekoa. Silloin näet merkinnän omassa tuotteessasi: miltä se näyttää; onko se luettavissa; riittääkö kontrasti; onko koko sopiva. Siinä konkretisoituu myös merkinnän pysyvyys. Koemerkintä onnistuu usein päivissä, mutta tietyissä teknologioissa voi kestää pari viikkoa. Kysy lisää. 

4. MaaS-palvelu

Jouni antaa vielä toisen neuvon: ota käyttöön MaaS eli merkintä palveluna. MaaS-palvelun myötä maksat oman tarpeen ja kapasiteetin mukaan ainoastaan merkinnästä, jolloin ei ole tarvetta suuriin laiteinvestointeihin. Sopimuskauden päätyttyä voit jatkaa sopimusta saman laitteen kanssa tai päivittää uuteen, kun laitteen omistajuus pysyy meillä.

MaaS-palvelulla voit ennakoida tuotemerkinnästä syntyviä kustannuksia. Vastaamme laitekannan sekä sen käyttämien järjestelmien ylläpidosta ja ajantasaisuudesta säännöllisillä huoltokäynneillä. Huoltokäyntien tiheys määrittyy palvelutason mukaan. Tämä minimoi kalliiksi käyvien vikatilanteiden riskiä.

MaaS eli marking as a service

5. Käyttökoulutus

Johan on myyntipäällikkömme Etelä-Suomen alueella. Johan on tuottanut merkintäratkaisuja Getran leivissä kohta kaksi vuotta. Hän tuo meille pitkäaikaista kokemusta ratkaisumyynnistä erityisesti laserteknologian ja komponenttiteollisuudesta. Johan, minkä neuvon antaisit asiakkaillemme?

Käyttäjien kouluttaminen ja ennakoiva huolto ovat hyviä esimerkkejä huolenpidosta, koska merkintä on kriittinen osa tuotantoa. Koulutuksella laitteen kunnosta huolehtiminen helpottuu ja tuotantovarmuus kasvaa. Jotkut asiakkaamme myös ulkoistavat huolenpitoa esimerkiksi huoltosopimuksella tai merkinnällä palveluna (MaaS).

6. Kysy meiltä

Marko on aluemyyntipäällikkömme, jonka työkenttää ovat Länsi- ja Etelä-Suomi Uuskaarlepyystä Tampereen kautta Saloon. Hän palvelee asiakkaitamme kartoittaen heille mitoitettuja merkintäratkaisuja ja auttaen heitä saavuttamaan tavoitteensa. Yli 20 vuoden  kokemus muiden muassa merkintä- ja tulostusratkaisujen parissa ovat pohjana, kun hän antaa neuvonsa.

Riskienhallintaan merkintälaitteiden osalta voi aina kysyä meiltä neuvoa. Asiakaspalvelumme auttaa tilanteessa, jossa laite ei toimi halutulla tavalla. Vaikka huoltomme vasteaika on lyhyt, niin lyhytkin tuotantokatkos on kallis. Kysymällä neuvoa, voit ehkäistä potentiaalisen tuotannon seisahduksen ja säästää hukassa.

7. Aikainen tilaaminen

Niki Hahtoranta toimii Getralla varastovastaavana. Hän on työskennellyt meillä 4,5 vuotta. Nikin työtehtäviinsä kuuluvat muiden muassa tilausten käsittely ja lähettäminen, tavaran vastaanotto ja varaston ylläpito. Lisäksi hän hoitaa rahtitilauksia ja laskutusta. Niki on siis aikamoinen moniottelija tehtävänkuvansa puolesta.

Nikin neuvo asiakkaillemme on: suhtaudu tilauksiin mieluiten etupeltoon. Kun esimerkiksi mustevaraston hallinnassa ennakoidaan, ei pääse syntymään tilannetta, jossa tuotetta ei ole. Me Getralla pyrimme pitämään omassa varastossamme riittävästi saldoa yleisimmistä tarvikkeista, mutta oman tuotantovarmuuden kannalta yrityksen intresseissä olisi tilata ennakkoon. Varaston hallinnassa voidaan myös hyödyntää esimerkiksi MaaS-palvelua.

8. Säännöllinen puhdistus

Lars Nässling on toiminut Getralla huoltoteknikkona jo kohta kuuden vuoden ajan. Lassen, joka on enimmäkseen Etelä-Suomen aluee asiakkaille tuttu kasvo, työtehtäviin kuuluu monenlaiset huoltotoimet kuten asennukset sekä korjaushuollot niin asiakaskäynneillä ja pajalla.

Lassen tyyliin kuuluu mutkaton vuorovaikutus, joka on tärkeä osa työyhteisöämme. Häneltä kannattaa kysyä neuvoa laitteiden huoltoon käynnillä. Lassen vinkki asiakkaillemme on: Laitteiden puhdistukseen kannattaa panostaa. Kun tekee systemaattisesti esimerkiksi merkintäpään puhtaustarkastuksen ennen laitteen käynnistämistä, voi välttyä ikäviltä ja potentiaalisesti kalliiltakin yllätyksiltä, joissa merkintä ei näy. Tämä tarkoittaa hukkaa tuotannossa. Myös asentamalla laitekohtaisen puhdistusaseman voi virtaviivaistaa laitepesua.

9. Alkuperäiset osat

Janne Nurminen toimii Getralla huoltopäällikkönä. Hän on ollut talossa hieman vajaat 6,5 vuotta. Hänen tehtävänään on huollon töiden organisointi ja kolmen hengen huoltotiimin johtaminen. Hän laatii ja ylläpitää kunnossapitokalenteria sekä valvoo varaosien ja tarvikkeiden varastoa. Jannen vahva suositus asiakkaillemme on: 

Käytä vain laitevalmistajan alkuperäisiä osia ja nesteitä. Tuotantokatkokset, heikko merkinnän laatu ja laitteen takuun raukeaminen ovat yleisiä ongelmia, kun käytetään piraattiosia ja -nesteitä. Nopeasti siitä pienestä kustannuksesta, jonka säästät hankkimalla edullisempia piraattituotteita, tulee iso, kun tuotanto seisoo.

10. Merkinnällä on merkitystä

Allekirjoittanut on toiminut Getralla markkinointispesialistina runsaan vuoden ajan. Tuon yritykselle kirjoitettujen ja visuaalisten sisältöjen lisäksi näkyvyyttä niin digitaalisilla alustoilla, kuin brändimme ulkoasussa. Markkinoinnin asiantuntijana vahva suositus asiakkaillemme onkin:

Näe tuotemerkinnän potentiaali laajemmin kuluttajalle lisäarvoa tuovana tai yrityksesi/ tuotemerkkisi brändiä vahvistavana viestinä. Lisäarvoa voi kuluttajalle tuoda laadukkaasti tuotettuna esimerkiksi yksilöity viesti tai vaikkapa verkkosivulle vievä 2D-koodi. Mahdollisuuksia on todella paljon, kysy meiltä lisää.

11. Ulkoista huolenpito

Lauri on toiminut Getra Oy:n toimitusjohtajana lähes kahden vuoden ajan. Laurin tehtäväkentästä ja ajatuksista voit lukea lisää täältä. Minkä neuvon sinä Lauri haluat antaa asiakkaillemme?

Ennakoi tai anna meidän ennakoida. Tähän sopii loistavasti vertauskuva ”palotarkastus vai palolaitos”. Jos siis etupeltoon voi tunnistaa tulipaloon liittyviä riskejä ja minimoida niitä, voi välttää palokunnan paikalle hälyttämisen. Me pyrimme varmistamaan tai auttamaan asiakkaita varmistamaan, että laitteita ylläpidetään ja huolletaan oikein. Näin voidaan välttää tilanteita, joissa tuotanto pitää pysäyttää vikatilanteen takia.  Kumpi tukee paremmin tuotantosi varmuutta.

Näiden vinkkien avulla toivomme voivamme auttaa teitä varmistamaan tuotantonne jatkuvuuden ja välttämään mahdollisia keskeytyksiä myös ensi vuonna 2024. Ennaltaehkäisevät toimenpiteet ovat avainasemassa, ja me olemme sitoutuneet tukemaan teitä matkallanne kohti entistä vakaampaa ja tehokkaampaa tuotantoa.

Tarjoamme tällä hetkellä laajasti huoltosopimuksia, joihin kuuluvasta määräaikaishuollosta asiakkaamme ovat saaneet apua. Esimerkiksi asiakkaamme Bunge Finland Oy on onnistunut huoltosopimusten myötä vähentämään merkintälaitteidensa vikatilanteet alle puoleen

Kysy ratkaisuistamme lisää: sales@getra.fi tai soittamalla 050-321-5219.

Nyt toivotamme teille rakkaat asiakkaamme ja lukijamme rauhallista joulua ja merkityksellistä uutta vuotta 2024!

Huoltolomake

Yhteydenottolomake

Kiitos!

Viestisi on vastaanotettu onnistuneesti! Olemme yhteyksissä teihin mahdollisimman pian!